Instytucja przedstawiciela handlowego w danym kraju z punktu widzenia biznesowego jest bardzo pożądana. Każdy, kto szykuje ekspansję biznesową poza granicę swojego kraju powinien zastanowić się nad tego typu rozwiązaniem. Jest to rozwiązanie stosowane przez organy na szczeblu państwowym, chociażby w postaci ambasad, które w głównej mierze mają reprezentować interesy danego kraju w sensie zarówno politycznym jaki handlowym.
Jakie przedstawicielstwo wybrać?
Zaletą tego typu rozwiązania jest bieżące reagowanie na zmiany prawne, które mają miejsce w obszarze biznesu, w którym mamy okazję się poruszać. Wyspecjalizowane przedstawicielstwa poza reprezentacją klienta przed urzędami mają również za zadanie reprezentowanie interesów klienta przed kontrahentami oraz przed potencjalnymi kontrahentami, stąd funkcja przedstawicielstwa ma również specyfikę pro biznesową. Jest to szczególnie ważne w przypadku krajów powiązanych ze sobą gospodarczo, tak jak ma to miejsce w przypadku Unii Europejskiej, ale nie powiązanych ściśle w sensie prawnym i językowo. Weźmy tutaj za przykład Stany Zjednoczone, których poszczególne stany są ze sobą ściśle powiązane pod względem prawnym oraz, co najważniejsze, pod względem językowym. Dzięki temu, firma jest w stanie poradzić sobie z formalnościami na szczeblu urzędowym pod każdym możliwym kątem. Inaczej sprawa wygląda w przypadku poszczególnych krajów Unii Europejskiej, gdzie mamy do czynienia z wieloma językami urzędowymi jak i też ze specyfiką rynku która wynika bezpośrednio z prawodawstwa i specyfiki danego kraju. Specjalistyczne przedstawicielstwo we Francji musi sobie radzić wszystkimi wyżej wymienionymi niuansami.
Istnieje utarty wzór dobrego przedstawicielstwa handlowego, który przewiduje, że zostaniemy obsłużeni w sposób kompleksowy, będziemy reprezentowani przed urzędami, uzyskamy fachową poradę prawną, a to wszystko zostanie rozliczone wobec nas według czytelnego cenniku.